
Waarom trekt het ene merk moeiteloos aandacht, terwijl het andere vooral plaatsvervangende schaamte oproept?
Dat is geen toeval, dat is strategie én psychologie
Hate to say this, but…
Design gaat je business niet redden
Het is slechts een klein onderdeel van het geheel. Design moet zichtbaar maken wat er van binnen klopt. Als je positionering, boodschap of energie niet uitgelijnd is, voelt design eerder als ruis dan als versterker. En onbewust pikken mensen dat feilloos op.
Daarom namen we vorig jaar het radicale besluit: bij SWG Studio™ werken we niet zonder strategie en psychologie.
Wat we wél doen?
We bouwen merken van binnenuit.
Strategie is voor mij de basis. Het gaat om weten wie je bent, wat je drijft, en hoe je dat vertaalt naar keuzes die kloppen—voor jou, voor je klant, en voor wat je hier te doen hebt.
Psychologie brengt daar diepte in. Want branding is niet ff iets voor de leuk, het is gedragsbeïnvloeding. Mensen maken keuzes op gevoel, vaak onbewust. En als je dat begrijpt, kun je pas echt impact maken.
We don’t guess.
We decode.

Let’s get personal
Het persoonlijke verhaal achter deze methode
Ook bij SWG Studio™ is niets per toeval. Ik heb lang als Creative Lead voor grote merken gewerkt, daar was het mijn grootste valkuil dat ik er vanuit ging dat anderen mijn visie zouden snappen. Ik wíst dat iets een goed idee was, maar ik kon niet uitleggen waarom. Dat leek me ook niet nodig, want dat voel je toch? I was wrong.
Ik heb op de harde manier moeten leren dat niet iedereen intuïtief voelt wat wel-of niet past, dat niet iedereen verbanden ziet die niet zichtbaar zijn, en dat strategie nodig is om te overtuigen. Ik zie mezelf nog staan, gefrustreerd omdat ik weer een concept moest aanpassen omdat iemand de chief of staff de kleur niet leuk vond.
Inmiddels snap ik dat strategie nodig is om keuzes te onderbouwen, om mijn klanten mee te nemen in het proces zodat ook zij zien dat all-in de beste keuze is.
Maar voor strategie was er al psychologie
Psychologie fascineert me al mijn hele leven
Misschien omdat ik me vaak onbegrepen voelde. Misschien ook omdat ik uit een kleurrijke familie kom waar normaal geen optie is. Fantastisch, maar het vroeg veel: analyseren, aanvoelen, begrijpen wie wat nodig had.
Therapie gaf me taal voor wat er in mijn hoofd gebeurde. En eerlijk? Ik heb waarschijnlijk meer uren besteed aan psychologie dan aan design (en dat zegt wat).
Ik deed een minor in consumentengedrag en neuromarketing, maar pas recent besefte ik: dit is wie ik ben. Daarom speelt psychologie nu zo’n grote rol in hoe ik merken bouw—van binnenuit.
Inmiddels weet ik precies waarom ik ben zoals ik ben. En dat gun ik iedereen. Want pas als je jezelf snapt, kun je echt gaan staan voor wat jou uniek maakt.

the SWG method©